Strukton verbouwt NS-onderhoudsbedrijf - Maintenancewijzer
355
post-template-default,single,single-post,postid-355,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Strukton verbouwt NS-onderhoudsbedrijf

Het NS-onderhoudsbedrijf in Leidschendam wordt vernieuwd. Om de nieuwe generatie treinmaterieel te kunnen onderhouden, wordt de onderhoudshal verlengd en verhoogd. Strukton won de aanbesteding met de Best Value-aanpak, waarbij de kwaliteit van doorslaggevend belang was.
Leo van Dongen, directeur NS Techniek en Evert Lemmen, directeur Strukton Worksphere, boorden op dinsdag de laatste paal de grond in en gaven daarmee het startsein voor de verbouwing van Onderhoudsbedrijf Leidschendam. De onderhoudshal wordt langer en hoger, zodat deze klaar is voor het onderhoud aan de 118 Sprinters Nieuwe Generatie. De technische systemen in deze treinen zijn boven op het dak geplaatst.
Als de hal eenmaal is verhoogd, heeft deze werkbordessen op de juiste hoogte. NS Onderhoudsbedrijf laat de verbouwing samenvallen met de bouwkundige aanpassingen die voor een efficiënt, veilig en duurzaam gebouwgebruik op lange termijn wenselijk en nodig zijn. Het onderhoudsbedrijf krijgt de juiste opstellengte en een hoger dak en is straks voorzien van de juiste faciliteiten. Hierdoor kunnen de monteurs het nieuwe sprintermaterieel beter onderhouden.
Evert Lemmen, algemeen directeur van Strukton Worksphere, geeft aan om welke oplossingen dit project vraagt. “Het kunnen voldoen aan de veranderende vraag op het gebied van vervoerscapaciteit vraagt om nieuwe, voortschrijdende technologie. Strukton speelt samen met haar opdrachtgevers in op dit vraagstuk. We bouwen een nieuwe, moderne onderhoudshal van 175 meter lang, terwijl de onderhoudswerkzaamheden doorgaan.”
De kennis van diverse Struktonbedrijven wordt ingezet om de nieuwe onderhoudshal te realiseren. Een deel van de bestaande hal wordt gesloopt door GBN Afvalmanagement. Strukton Milieutechniek verzorgt de bodemsanering. De fundering van de nieuwe hal wordt gerealiseerd door Colijn. Strukton Worksphere bouwt vervolgens de bovenbouw: een nieuwe hal met een lengte van 175 meter, inclusief alle installaties. De bestaande aardwindinstallatie, de kelder waar de draaistellen van de treinen gedemonteerd en gemonteerd worden, blijft tijdens de realisatie van de nieuwe onderhoudshal in bedrijf. Strukton Rail legt de sporen in de nieuwe onderhoudshal aan en verzorgt de spooraansluiting. Met deze integrale aanpak realiseert Strukton een veilige en moderne onderhoudshal waar de nieuwe sprinters onderhouden kunnen worden.
“We zochten een aannemer die niet alleen goede kwaliteit levert, maar ook meedenkt welke oplossing de beste is voor de verbouwing, aldus Leo van Dongen, directeur NS Techniek. “Deze verbouwing is een uitdaging voor Strukton, want het onderhoud aan de treinen moet gewoon door kunnen gaan. In de oude hal staat de aardwindinstallatie, die tijdens de verbouwing voor een lange periode in productie moet blijven. We willen dat onze monteurs zo min mogelijk last hebben van de verbouwing. Strukton kwam met het beste voorstel om dit te realiseren.”