Spoorversperring goederenvervoer - Maintenancewijzer
370
post-template-default,single,single-post,postid-370,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Spoorversperring goederenvervoer

De belangrijke internationale spoorgoederencorridor tussen Karlsruhe en Basel blijft tot 9 oktober gesloten voor al het goederenverkeer. Deutsche Bahn en de Rastatt Tunnel consortium hebben bekendgemaakt dat ze tot die tijd nodig hebben om het verzakte spoor te herstellen. Tot die tijd blijft de route die de Rotterdamse haven met Zwitserland en Italië verbindt, gesloten. De buitendienststelling van bijna twee maanden heeft een grote impact op het spoorgoederenvervoer.
“Deutsche Bahn heeft in eerste instantie een veel kortere tijdlijn geschetst. Maar het veiligstellen van de tunnel en het garanderen van een veilige operatie over dit traject komt op de eerste plaats”, aldus directielid Dirk Rompf van DB Netz AG. “We hebben er vertrouwen in dat de herstelmaatregelen volgens de planning verlopen om het passagiers- en goederenvervoer over dit drukbezette traject te kunnen vervolgen.”
Deutsche Bahn en het Rastatt Tunnel consortium (Hochtief en Zublin) hebben het schema voor de herstelwerkzaamheden van de Rhine-Alphine corridor dinsdag gepresenteerd. Eerder meldden zij dat de werkzaamheden op 25 augustus zouden worden afgerond. De herstelwerkzaamheden betreffen de stabilisatie van de verzakte grond, waarna de rails opnieuw kan worden neergelegd.
Op 12 augustus zijn tijdens werkzaamheden water en zand in de nieuwe Rastatt-tunnel terechtgekomen. Als gevolg daarvan is de bodem verzakt en zijn de rails boven de tunnel verbogen, verklaard Deutsche Bahn.
De gevolgen zijn desastreus voor het spoorgoederenvervoer. Het traject tussen Karlsruhe en Basel maakt onderdeel uit van de belangrijke noord-zuid corridor die de havens van Rotterdam, Hamburg en Antwerpen verbindt met Zwitserland en Italië. Doordat alternatieve routes slechts beperkt beschikbaar zijn betekent dat er dagelijks ongeveer tweehonderd treinen per dag niet op hun plek van bestemming komen. Volgens brancheorganisatie RailGood kost dit spoorvervoerders dagelijks rond vijf miljoen euro.

Met de nieuwe deadline voor de herstelwerkzaamheden duurt de buitendienststelling bijna twee maanden. “Dit is onacceptabel”, verklaarde Hans-Willem Vroon van RailGood tegenover vakblad RailFreight.com. Volgens hem zou de sector meer geholpen zijn met een gefaseerde upgrade van de spoorverbinding. “Deutsche Bahn zou ook een spoor alvast kunnen openen, zodat treinen door kunnen rijden, bijvoorbeeld met een lagere snelheid.”
De spoorsector heeft gewaarschuwd dat als de stremming te lang duurt dat spoorgoederenvervoerders hun klanten zullen verliezen aan het wegvervoer. “De ervaring leert dat en periode van ongeveer twee weken kan worden overbrugd en niet leidt tot verlies van marktaandeel voor de spoorsector. Als het langer duurt, dan overwegen klanten om van alternatieve routes gebruik te maken”, aldus het Zwitserse Bundesamt für Verkehr.

Bron en beeld: SpoorPro