WCM Summer School 2017 - Maintenancewijzer
366
post-template-default,single,single-post,postid-366,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

WCM Summer School 2017

In totaal ontvingen vrijdag 4 augustus 35 young maintenance professionals het certificaat voor Smart Maintenance & Engineering Management. De studenten hadden in de week voorafgaand aan 4 augustus college gekregen van diverse hoogleraren van zeven Nederlandse universiteiten op het gebied van smart maintenance. Gedurende de week hebben de studenten zich ook gebogen over een praktijkcase: het onderhoud van de nieuwe serie M-fregatten van de Nederlandse Marine. Op vrijdag 4 augustus presenteerden ze hun verfrissende inzichten en het aanwezige publiek koos een winnaar: de groep van Francesco Castaldi Cuppari (University of Pisa), Bas Pelssers (SPIE), Arjan van der Palen (Schiphol Group) en Sander Cords (Tata Steel).

De onderhoudsorganisatie van de Koninklijke Marine in Den Helder, DMI (Directie Materiƫle Instandhouding), verzorgde de case waaraan de studenten van de WCM Summer School dit jaar gewerkt hebben. De Koninklijke Marine heeft een aanzienlijke vloot van zeer complexe schepen die wereldwijd worden beheerd en onderhouden. Denk aan fregatten, patrouilleschepen, onderzeeboten, landing platform docks en duikvaartuigen. De studenten van de WCM Summer School krijgen de unieke gelegenheid zich een week lang bezig te houden met de nieuwe serie M-fregatten. Deze multipurpose schepen worden ingezet bij het vervoeren van materieel, er kunnen helicopters op landen en ze zijn uitgerust met hypermoderne sensor- wapen- en commandosystemen. De belangrijkste vraag en uitdaging voor de studenten was om na te denken over hoe DMI het onderhoud van de schepen kan optimaliseren door het introduceren van onderhoudsinnovaties zoals predictive maintenance, life cycle management en design for maintenance. Deze case had, zoals elk jaar, niet alleen technische aspecten maar gaat ook zeker over organisatorische onderdelen.

De winnende groep bedacht voor de multipurpose fregatten een nieuwe naam, namelijk modulaire fregatten. Alleen de ‘shell’ blijft vast, alle verdere equipment aan boord zou modulair op te bouwen moeten zijn, waardoor zowel functie als onderhoud van de schepen flexibel inzetbaar worden. Met condition based maintenance zou elke module dan zelf in staat moeten zijn om aan te geven of, wanneer en wat voor onderhoud nodig is. Volgens de winnende groep: “Het concept is gedurfd, maar als je klaar wilt zijn voor de toekomst, dan is dit de weg die de Marine in moet.”

Er waren dit jaar deelnemers van Alliander, MaxGrip, Ministerie van Defensie, NS Techniek, Schiphol Group, Shell, Sitech Services, SPIE, Stork, Strukton Rail, Tata Steel, Thales, Universiteit van Tilburg, Universiteit van Pisa, Universiteit van Twente en Utilities Support Group.

In 2018 staat er weer een WCM Summer School gepland, een ander bedrijf zal dan een praktijkcase inbrengen.

Beeldmateriaal: Jenne Hoekstra