9,3 miljard voor onderhoud en vernieuwing Duits spoorwegnet - Maintenancewijzer
529
post-template-default,single,single-post,postid-529,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

9,3 miljard voor onderhoud en vernieuwing Duits spoorwegnet

Deutsche Bahn steekt dit jaar 9,3 miljard euro in onderhoud en vernieuwing van het spoorwegnet, volgens het bedrijf een recordbedrag. Het budget voor grote moderniserings- en uitbreidingsprojecten is 800 miljoen euro groter dan vorig jaar.
Deutsche Bahn wil de overlast voor spoorvervoerders als gevolg van werkzaamheden zoveel mogelijk beperken. Daarvoor is bij DB Netz, de beheerder van het spoornet, een ‘Lagezentrum Bau’ opgericht. Vorig jaar zou de hinder door werkzaamheden voor gebruikers volgens Pofalla al met tien procent zijn teruggebracht, ondanks de langdurige stremming van het spoor bij Rastatt in Baden-Württemberg.

Deutsche Bahn begon in 2015 aan een nieuw moderniseringsprogramma, waarmee de capaciteit van het spoor tot en met 2021 met 50 procent moet worden vergroot. In de afgelopen drie jaar zijn 380 spoorbruggen opgeknapt of vernieuwd.

Dit jaar wordt 5,5 miljard euro geïnvesteerd in modernisering en onderhoud van 1.600 kilometer spoor, 1.700 wissels en het opknappen van 220 spoorbruggen. Nog eens 2,6 miljard euro gaat naar nieuwbouw en uitbreiding en 1,2 miljard euro naar de modernisering van ruim 700 stations.

Ronald Pofalla, bij Deutsche Bahn de hoogste verantwoordelijke voor infrastructuur, noemt het een ‘Herculisch’ werk om bij de vele spoorwerkzaamheden zowel personen- als goederenvervoer nog voldoende capaciteit te blijven bieden om hun dienstroosters te kunnen aanhouden. Toch denkt hij dat tegen 2021 een derde meer treinen van het Duitse net gebruik kunnen maken