Infraspeed dient miljoenenclaim in - Maintenancewijzer
537
post-template-default,single,single-post,postid-537,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Infraspeed dient miljoenenclaim in

Infraspeed heeft een claim van tien miljoen euro ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het herstellen van schade aan de HSL-Zuid. De Traxx-locomotieven die er nu rijden zouden schade aan de spoorinfrastructuur veroorzaken.

Infraspeed eist een kostenvergoeding van het ministerie, omdat die toestaat dat Traxx-locomotieven met intercity-rijtuigen over de hogesnelheidslijn rijden als alternatief voor de Fyra-hogesnelheidstreinen. De Fyra-treinen werden in 2013 vanwege diverse gebreken van het spoor gehaald en teruggestuurd naar de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda.

De huidige treindiensten over de HSL-Zuid worden in ‘sandwichbedrijf’ uitgevoerd. Dat betekent dat er zowel voor als achter de rijtuigen een Traxx-locomotief rijdt. De Traxx-locomotieven hebben een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. Vanaf 2021 gaan 79 snelle treinen van Alstom over de hogesnelheidslijn rijden. Deze kunnen 200 kilometer per uur rijden. De hogesnelheidstrein Thalys rijdt al sinds eind 2009 met 300 kilometer per uur over de HSL-Zuid.

Het ministerie twijfelt eraan of de schade aan de HSL-Zuid wordt veroorzaakt door de Traxx-locomotieven. “We laten nu eerst een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de schade aan de spoorlijn. ProRail geeft vervolgens op basis van dat rapport een advies”, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Uit het onderzoek moet blijken of de oorzaak ligt bij Traxx-locomotieven of dat er andere oorzaken aan de schade ten grondslag liggen. Daarbij wordt ook gekeken naar het uitgevoerde spooronderhoud en de kwaliteit van het spoor zelf, waar Infraspeed verantwoordelijk voor is. Ook wordt vastgesteld hoe groot de schade aan het spoor is en wat de precieze kosten zijn. Infraspeed herstelt ondertussen de schade.

ProRail-topman Pier Eringa pleitte er vorig jaar nog voor om het contract met Infraspeed op de HSL-Zuid open te breken. Hij stelde destijds dat de prestaties van de Intercity Direct-treindiensten veel beter zouden zijn als de spoorlijn geheel in het beheer van ProRail komt. Infraspeed is een consortium dat bestaat uit grote bedrijven als de Koninklijke BAM Groep en Siemens. Het consortium Infraspeed beheert de HSL-Zuid in opdracht van ProRail.