Veilig werken is toch heel normaal? - Maintenancewijzer
1047
post-template-default,single,single-post,postid-1047,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Veilig werken is toch heel normaal?

Veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat ze iedere dag weer veilig thuiskomen van hun werk. Maar is dat wel zo vanzelfsprekend? Weet jij bijvoorbeeld in hoeverre jouw werkgever bezig is met het creëren van een zo veilig mogelijke werkomgeving? En hoeveel risico’s je gemiddeld op een dag loopt? De kans is groot dat je hier niet dagelijks bewust mee bezig bent. Toch is het niet onverstandig om hier vaker bij stil te staan. Uit onderzoek van de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt namelijk dat het aantal ernstige ongevallen op de werkvloer, soms zelfs met dodelijke afloop, blijft toenemen.

Wij hebben slecht nieuws voor u…

Het zal je maar gebeuren. Je staat op het punt om na een drukke werkdag de auto in te stappen en je krijgt een telefoontje van de werkgever van je partner. “Wij hebben slecht nieuws voor u. Uw partner is vandaag betrokken geweest bij een ernstig bedrijfsongeval en vecht voor zijn/haar leven in het ziekenhuis.” Deze situatie was in 2018 voor 4.368 mensen helaas de harde realiteit, aldus NU.nl. Met gemiddeld 8,78 miljoen werkende Nederlanders in 2018 (Bron: CBS), betekent dit dat 1 op de 2010 werkende Nederlanders te maken krijgt met een ernstig bedrijfsongeval.

Marc Kuipers, Inspecteur-generaal bij SZW, heeft een verklaring voor de toename aan het aantal ongevallen op de werkvloer. “We zien in deze economie dat er sneller en efficiënter moet worden gewerkt. Met als gevolg dat er meer onveilige situaties ontstaan en er meer ongelukken gebeuren.” Maar klopt deze uitspraak wel? Efficiënter werken wil toch zeggen dat men doelmatiger werkt en dat er met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk resultaat behaald wordt? Is de toename in de werkzame beroepsbevolking niet een logischer gevolg? Want als we de cijfers van 2017 en 2018 met elkaar vergelijken, dan is het aantal ongevallen wel gegroeid maar de kans op een ongeval (1 op de 2010) is gelijk gebleven.

Natuurlijk blijft het de uitdaging om het aantal ongevallen te verminderen. Elk ongeval is er één teveel. Daarnaast levert het de organisatie veel rompslomp op, onder andere op juridisch vlak, en kan het reputatieschade met zich meebrengen. Daarom doen steeds meer bedrijven er alles aan om ongevallen te voorkomen. Zo werkt Libbey, één van de grootste tafelglasfabrikanten ter wereld, met een incident management systeem dat hen helpt bij het creëren van een veiligere organisatie. Dankzij dit systeem hebben zij 67% minder (bijna-) ongevallen weten te realiseren en daarmee de veiligheid voor de medewerkers aanzienlijk weten te verhogen.

Ook het krijgen van grip op risico’s speelt bij steeds meer organisaties een grotere rol. Zodra men in één oogopslag alle risico’s inzichtelijk heeft, en het daarbij duidelijk is wat de oorzaken en gevolgen zijn van de betreffende risico’s, kunnen er eenvoudig maatregelen getroffen worden om nieuwe ongevallen te voorkomen. Buiten het feit dat je aan de hand van incident- en risicomanagement dus kunt leren van gemaakte fouten (en deze in de toekomst kunt voorkomen), levert het ook veel tijdsbesparing op. Zo helpt een handige meldapp medewerkers bijvoorbeeld met het laagdrempelig en snel melden van incidenten of gevaarlijke situaties én zorgen dashboards er continu voor dat je in- en overzicht hebt.

Uiteindelijk kunnen we concluderen dat efficiënter werken inderdaad een aandachtspunt is in de huidige economie. Echter wordt de term efficiënter werken vaak geassocieerd met meer en sneller werken. Veel mensen zien het daardoor als een bedreiging in plaats van een kans. Dat is zonde, want eigenlijk betekent efficiënter werken niets anders dan doelmatiger werken. Mensen doelmatiger laten werken, betekent bijvoorbeeld dat zij meer tijd kunnen besteden aan hun core business en minder tijd kwijt zijn aan administratieve taken of het verzamelen van de juiste informatie over een klant. Dergelijke bijzaken veroorzaken vaak frustratie, terwijl ze in veel gevallen ook grotendeels geautomatiseerd kunnen worden. Buiten het feit dat mensen vrolijker worden van het uitvoeren van werkzaamheden waar ze voor zijn aangenomen, voelt men zich in veel gevallen ook meer verantwoordelijk. Al deze aspecten zullen de daling in het aantal (ernstige) ongevallen ten goede komen.

Foto: Infoland