Verkeersinfarct dreigt door achterstallig onderhoud - Maintenancewijzer
1091
post-template-default,single,single-post,postid-1091,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Verkeersinfarct dreigt door achterstallig onderhoud

Uitgesteld onderhoud bij Rijkswaterstaat in 2018 opgelopen tot 873 miljoen euro

Tijdig en goed gepland onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels is cruciaal voor de bereikbaarheid van Nederland. Dat schrijven Bouwend Nederland, ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex in een brief vandaag aan de Tweede Kamer. De partijen vrezen veel economische schade als bijvoorbeeld bruggen geheel of gedeeltelijk gesloten moeten worden.

De overlast en kosten door een onverwachte afsluiting van bijvoorbeeld de Moerdijkbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug zijn enorm. De doorstroming naar het achterland wordt ernstig belemmerd en steden raken onbereikbaar. File-records liggen op de loer. Dit blijkt uit onderzoek van  advies- en ingenieursbureau SWECO in opdracht van Bouwend Nederland. De economische schade varieert afhankelijk van het onderzochte scenario tussen de 400.000 en 4.800.000 euro per werkdag.

“Onverwachte verstoringen of omleidingen zorgen niet alleen voor ergernis, maar ook voor onbetrouwbaarheid in de planning van bedrijven”, aldus onze algemeen directeur Machiel van der Kuijl. “Vracht- of bestelauto’s zijn gedurende de werkzaamheden langer onderweg omdat ze stilstaan of moeten omrijden. Deze vertragingen zorgen daar bovenop ook voor indirecte schade zoals lege schappen en vertragingen in de productieketen.”

De Algemene Rekenkamer sprak onlangs in haar verantwoordingsonderzoek van een ‘boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud’ met hogere kosten en een groter risico op uitval als gevolg. De minister schreef de Tweede Kamer in haar brief van vorige week dat het uitgesteld onderhoud bij Rijkswaterstaat in 2018 is opgelopen tot 873 miljoen euro.

“De minister benut opnieuw de komende verkeersluwe periode onvoldoende om uitgesteld onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels aan te pakken om schade en overlast voor weggebruikers tot een minimum te beperken,” stelt Bouwend Nederland voorzitter Maxime Verhagen. “Dat is onnodig en moet beter. De vraag is niet óf maar wanneer snelwegen onverwacht afgesloten worden, met alle gevolgen voor weggebruikers van dien. De tijd van goede voornemens is wat mij betreft voorbij.”

Een duidelijke en snelle agenda voor de onderhouds- en vervangingswerkzaamheden is noodzakelijk. Zo blijven de overlast en kosten voor weggebruikers zo klein mogelijk. Capaciteit bij bouwers wordt zo optimaal benut en weggebruikers weten waar ze aan toe zijn. Samen met Bouwend Nederland, ANWB en TLN willen we met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aan tafel om samen die agenda op te stellen, expertise te delen en zo een realistische planning te maken waarbij het belang van weggebruikers voorop staat. Voor deze opgaaf moet zo nodig extra geld komen.

Ook waterschappen, provincies en gemeenten staan voor een soortgelijke vervangings- en renovatieopgave van hun infrastructuur. De belangenorganisaties roepen de minister op opgedane kennis en ervaring bij de rijksopgaaf met decentrale overheden te delen en nauw met hen samen te werken. Zo kunnen ze van elkaar leren en dubbel werk voorkomen.

Daarnaast zijn de komende jaren 60.000 mensen nodig in de bouw- en infrasector. Voorspelbaarheid en continuïteit in het aanbod van projecten voorkomt sterke pieken en dalen. Dit maak het aantrekkelijker voor nieuwe werknemers om voor deze sector te kiezen. De brancheorganisaties wijzen de minister verder op het belang van voldoende technische kennis bij opdrachtgevers en opdrachtnemers en doen een beroep op haar om hierin te blijven investeren.

Bron: evofenedex