Locomotieven werkplaats Rotterdam feestelijk geopend: aanwinst voor positionering haven - Maintenancewijzer
1130
post-template-default,single,single-post,postid-1130,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Locomotieven werkplaats Rotterdam feestelijk geopend: aanwinst voor positionering haven

Dinsdag 26 november 2019 is Locomotive Workshop Rotterdam (LWR) op de Tweede Maasvlakte feestelijk geopend. Na minder dan een jaar bouwen beschikt de haven van Rotterdam nu over een hypermoderne werkplaats voor het onderhoud aan elektrische locomotieven, als onderdeel van een Europees netwerk van onderhoudswerkplaatsen. Rotterdam is als grootste zeehaven van Europa de logistieke toegangspoort tot het Europese spoorwegennet. De komst van LWR maakt het voor exploitanten van goederentreindiensten aantrekkelijker meer goederen over het spoor te vervoeren van en naar de Rotterdamse haven.  

LWR is een joint venture van locomotievenproducent Siemens Mobility en treinleasemaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE). De werkplaats voor preventief en correctief onderhoud, inspecties en updates – meestal binnen het tijdsbestek van een dag – telt acht parkeersporen en zes werksporen en is via een wissel in het hoofdspoor verbonden met het spoornetwerk. Over twee parallelle sporen bereiken en verlaten locomotieven het terrein. Met een verschuifbare brug worden binnenkomende locomotieven op het juiste spoor gezet. Locomotieven worden, voor ze de werkplaats inrijden, eerst gereinigd in een wasplaats waar ook diesellocomotieven welkom zijn. Op de kuilwielenbank kunnen treinwielen van hogesnelheidslocomotieven tot op tienden van een millimeter nauwkeurig opnieuw worden geprofileerd.

Kennis en knowhow

Uniek voor een Europese locomotievenwerkplaats en een technisch hoogstandje zijn de testsporen met bovenleiding van Siemens makelij waarop alle in Europa voorkomende netspanningen van spoortrajecten kunnen worden gezet. Hiermee zoemt LWR in op de toenemende vraag naar onderhoud van technisch complexe cross-border locomotieven. Olaf Kuijper, directeur LWR: “We hebben bij het samenstellen van het team goed naar kennis en knowhow gekeken. Zo hebben we niet alleen specialisten uit de spoorbranche maar ook mensen met een inbedrijfstellingsachtergrond en twee voormalige Apache helikoptermonteurs. Zij hebben militaire precisie en een hoog veiligheidsbesef, wat net zo relevant is op het spoor. Denk daarbij ook aan het gebruik van gepersonaliseerd gereedschap. Deze werkwijze hebben we voor ons hele team opgenomen, dat een open cultuur hanteert; elkaar aanspreken op fouten en gedrag. Als jong bedrijf binnen een relatief conservatieve branche doen we zaken net even anders. Er leeft een gevoel van eigenaarschap.” De locomotievenwerkplaats is beschikbaar voor allerlei typen elektrische locomotieven.

Tijd en geld besparen

De haven van Rotterdam is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse internationale spoorwegtransporten. De locatie van LWR maakt langdurige verplaatsingen van locomotieven overbodig, wat tijd en geld bespaart. Kuijper: “Wat ik niet onvermeld wil laten, is de geweldige medewerking die ProRail en Havenbedrijf Rotterdam hebben getoond, zoals het ter beschikking stellen van het terrein op de Tweede Maasvlakte en de aansluiting op het bestaande spoornet. Mede dankzij hen is deze nieuwe toplocatie zo snel mogelijk geworden.” Bij het ontwerp en de bouw van de werkplaats is al rekening gehouden met toekomstige uitbreidingen van het spoornet om het terrein heen. Dat maakt toekomstige uitbreiding van capaciteit en faciliteiten eenvoudig mogelijk. Om de CO2 footprint te minimaliseren zijn op het dak van de werkplaats zonnepanelen geplaatst die in 50% van de energiebehoefte voorzien.