Fleet Cleaner reinigt tanker tijdens ladingoperaties bij Vopak Europoort - Maintenancewijzer
1201
post-template-default,single,single-post,postid-1201,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Fleet Cleaner reinigt tanker tijdens ladingoperaties bij Vopak Europoort

Onder water reiniging van de scheepshuid voor petroleumtankers is altijd een operationele uitdaging geweest. Net als bij elk ander scheepstype, raakt de romp van tankers vervuild, waardoor het brandstofverbruik met tot 10% toeneemt. Het schoonmaken van een tanker resulteert altijd in stilligtijd van het schip, omdat het schip gereinigd wordt op een ankerplaats of op boeien of palen in havens. Op die manier leidt het reinigen van de scheepshuid onvermijdelijk tot een ongewenste en dure periode waarin het schip niet operationeel kan zijn.

Fleet Cleaner introduceert een ATEX-gecertificeerde installatie om dit probleem op te lossen. De reinigingsinstallatie, inclusief werkschip, is ontworpen om veilig naast tankers te opereren tijdens hun laad- en losoperaties op de terminal of bij overslag van schip naar schip. De ATEX-gecertificeerde installatie is sinds begin 2021 operationeel, met de eerste succesvolle demonstratie op de Vopak Europoort-terminal in de haven van Rotterdam.

Een ‘schone’ scheepshuid vermindert de weerstand tijdens het varen en heeft dus een gunstig effect op brandstofverbruik en emissies. De schoonmaakrobot van Fleet Cleaner maakt gebruik van hogedruk water om aangroei van de romp bij schepen te verwijderen tijdens het laden en lossen in de haven. De verwijderde aangroei wordt opgevangen en verpompt naar een filterinstallatie aan boord van het werkschip waar het vervuilde water gefilterd wordt. De volledige operatie wordt uitgevoerd zonder duikers, en de robot wordt bestuurd vanaf het werkschip.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam