Reconstructie N65 gegund aan BAM Infra - Maintenancewijzer
1237
post-template-default,single,single-post,postid-1237,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-theme-ver-10.0,elementor-default,elementor-kit-1167

Reconstructie N65 gegund aan BAM Infra

Het N65-project is definitief gegund aan BAM Infra Nederland. De aannemer kan nu de bouw voorbereiden, ook al is onduidelijk wanneer die start. De Raad van State moet daarvoor eerst een uitspraak doen over de bezwaren tegen het N65- bestemmingsplan, maar een zittingsdatum is nog niet bekend. Uit aanvullend ecologisch onderzoek blijkt dat wat betreft stikstof de reconstructie van de N65 geen significante gevolgen heeft voor de omliggende Natura2000-gebieden.

Door een fout in de oorspronkelijke stikstofberekeningen was aanvullend onderzoek, een zogenoemde passende beoordeling, noodzakelijk. Die is uitgevoerd volgens het laatste Aerius-model en met de nieuwe grens voor stikstofdepositie van 25 kilometer. Hieruit komt naar voren dat de stikstofdepositie door het project geen significante gevolgen heeft voor de omliggende Natura2000-gebieden. Aanvullend is besloten tot opkoop van stikstofruimte in de omgeving van de N65 (externe saldering) om de effecten op de natuur te minimaliseren. Tijdens de zomer is gestart met het maken van afspraken met stikstofaanbieders.

De passende beoordeling is toegevoegd aan het N65-dossier dat bij de Raad van State ligt. De hoogste bestuursrechter moet de bezwaren tegen het bestemmingsplan voor de verbouwing van de weg tussen Vught en Helvoirt behandelen en groen licht geven, voordat het werk van start kan. Wanneer de raad het dossier behandelt, is onbekend. Het gevolg is dat de planning, dit jaar met de bouw beginnen, niet wordt gehaald. De verwachting is nu dat de bouw medio 2022 van start kan gaan. Of het uitstel gevolgen heeft voor het spoorproject PHS en wat die dan zijn, wordt de komende tijd nader bekeken.

“Het is geweldig nieuws dat de gunning definitief is. De aanpassing van de N65 is goed voor Vught en omgeving en de provincie. Leefbaarheid, veiligheid en doorstroming verbeteren sterk als alles gereed is. De vertraging daarentegen is betreurenswaardig. Hopelijk behandelt de Raad van State het dossier snel, wij hebben er alle vertrouwen in dat hier een gedegen plan ligt”, zegt gedeputeerde Christophe van der Maat.

De samenwerkende partners (Rijk, provincie en gemeente Vught) doen er in ieder geval alles aan om de vertraging te beperken en hebben daarom het project definitief gegund aan BAM Infra. Daarbij zijn afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de vertraging en de daarbij behorende extra kosten. Belangrijk voordeel van nu gunnen is dat vooruitlopend op een hopelijk positieve uitspraak van de Raad van State wel al voorbereidingen kunnen worden getroffen.

De voorbereidingen bestaan onder meer uit het uitwerken van een salderingsplan voor stikstof. BAM Infra heeft ook een aantal aanpassingen voorgesteld aan het ontwerp en de bouwfase waardoor bijvoorbeeld de aansluiting met de John F. Kennedylaan hoogstwaarschijnlijk korter is afgesloten voor het verkeer. Het ontwerp van kruispunt De Bréautélaan-Martinilaan wordt nog iets aangepast waardoor de verdiepte ligging lager komt te liggen, de geluidswerende wanden lager worden en bovendien 14 bomen behouden blijven. De aannemer ziet mogelijkheden om een aantal andere laanbomen ook te behouden of terug te planten in de omgeving. De betrokken partners maken samen een groenplan. Voor elke boom die verdwijnt, wordt er één teruggeplaatst. Daarbovenop worden nog eens 270 bomen extra geplant in het buitengebied.